Menetätkö asiakkaita epä­selvän mieli­kuvan vuoksi?

Menetätkö asiakkaita epä­selvän mieli­kuvan vuoksi?

Asiakas puntaroi osto­päätöstä tuotteesi tai palvelusi mieli­kuvan perusteella. Päätöstä tehdessä syntynyt kuva vaikuttaa käsitykseen tuotteen ja palvelun laadusta sekä hinta­tasosta. Pahimmassa tapauksessa asiakas voi ohittaa sinut jo ennen kuin astuu kauppaasi, jos viestintä ei ole muodostanut oikeaa hinta- ja laatu­mieli­kuvaa.

Ristiriita voi syntyä kahdesta asiasta:

  • Puutteellinen hinta-laatu-mielikuva. Asiakas ei saa riittävästi tietoa, viestintä tai sen tavoittavuus on heikkoa.
  • Virheellinen hinta-laatu-mielikuva. Markkinointi ja todellisuus eivät kohtaa: viestintä antaa väärän kuvan laadusta tai hinnasta.

Mistä tiedät, menetätkö asiakkaita harhaan­johtavan mieli­kuvan vuoksi? Esimerkiksi tarjoat premium-palvelua, mutta viestintäsi antaa perus­ratkaisun vaikutelman. Tai tuotteesi on edullinen, mutta siitä syntyy kalliin tuotteen mielikuva. Molemmissa tilanteissa asiakas voi hylätä sinut jo ennen yhteydenottoa.

Näkeekö asiakas sen arvon, jonka sinä luot? Kun viestintäsi tukee ja rakentaa oikeanlaista hinta- ja laatu­mieli­kuvaa, tavoitat ja puhuttelet oikeita asiakkaita. Jos haluat keskustella aiheesta, autan mielelläni ja annan konkreettisia toimenpide-ehdotuksia.

Lue lisää